Home / blog / 10 faktów potwierdzających, że dieta roślinna jest (naj)lepsza

10 faktów potwierdzających, że dieta roślinna jest (naj)lepsza

vegetables-1499906_1280

Zdrowe odżywianie – to ostatnio super modny temat i słyszymy o nim na każdym kroku. Zdrowy dodatek nie koniecznie czyni już potrawę zdrową, a jeden niezdrowy składnik może zniwelować działanie innych korzystnych. Dzisiaj o najprostszym i niezawodnym sposobie na zdrowe jedzenie, czyli o diecie roślinnej. Poznajcie 10 faktów przemawiających za wprowadzeniem jej w życie.

Na początek rozróżnienie – weganizm i wegetarianizm a dieta roślinna. Wegetarianie to osoby nie spożywające mięsa (w tym ryb), ale jedzące mleko i jego produkty oraz jajka. Weganie natomiast to grupa, która nie je żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego – a więc mięsa, mleka, jaj a także miodu, oraz nie używająca przedmiotów wykonanych z jakichkolwiek części zwierząt. Dieta roślinna charakteryzuje się tym, że oprócz wykluczenia ze spożycia wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, unika się także pokarmów wysoko przetworzonych, szkodliwych substancji (zawartych często także w produktach wegańskich) i konserwantów. Bazuje ona na świeżych warzywach i owocach, pełnoziarnistych produktach takich jak kasze, ryże, mąki oraz roślinach strączkowych i nasionach. Dlaczego powinieneś rozważyć wprowadzenie jej w życie?

  1. Zapobiega i odwraca choroby

Według naukowców i niektórych postępowych lekarzy sposób odżywiania może zapobiegać pojawieniu się chorób, spowalniać jej rozwój a nawet ją cofać! Niestety, w dalszym ciągu nasz system kształcenia lekarzy jest skonstruowany tak, żeby leczyli oni objawy a nie przyczyny choroby i przepisywali leki na każdą dolegliwość. Jednak najnowsze badania, wskazują, że dieta ma decydujące znaczenie, jeśli chodzi o wystąpienie i przebieg wielu chorób. Możemy być genetycznie predysponowani do wystąpienia niektórych z nich, ale to nasz styl życia – sposób odżywiania, aktywność fizyczna, poziom stresu itp. ostatecznie determinuje ich pojawienie się. Dowiedziono naukowo, testując różne odmiany diety roślinnej na pacjentach przewlekle chorych, że ten sposób odżywiania, może odwrócić przebieg wielu typów nowotworów, chorób serca, cukrzycy typu 2, chorób autoimmunologicznych i większości innych chorób przewlekłych. Ponadto dieta roślinna znacząco wzmacnia odporność, dzięki dużej ilości fitozwiązków i przeciwutleniaczy, co sprawia, że osoby odżywiające się w ten sposób dużo rzadziej zapadają na okresowe przeziębienia, grypy itp. Potwierdzi to każdy kto jest wege. Już Hipokrates powiedział: „Niech twoje lekarstwo będzie twoim pożywieniem, a twoje pożywienie niech będzie twoim lekarstwem” i trafił tym zdaniem w dziesiątkę!

  1. Utrzymanie zdrowej masy ciała

Większość społeczeństwa żyjącego w krajach rozwiniętych cierpi na otyłość. Od lat jak grzyby po deszczu wyskakują, co raz to nowsze diety-cud, które obiecują wspaniałe rezultaty. Niestety większość z nich nie działa, a niektóre są nawet szkodliwe i w dłuższej perspektywie wyniszczające dla organizmu. A otyłość jest poważnym problemem, prowadzącym do rozwoju wielu groźnych chorób, spośród których wymienię tylko cukrzycę, choroby serca, udary i nowotwory. Pełnowartościowa dieta roślinna jest najlepszym sposobem na osiągnięcie optymalnego stanu zdrowia i wagi. W wielu badaniach dowiedziono, że jej stosowanie przyczynia się do obniżenia i utrzymania prawidłowej masy ciała nawet bez stosowania dodatkowych zmian w aktywności fizycznej czy spożywanych porcjach. Napełniając żołądek pysznymi pełnowartościowymi produktami roślinnymi o niskiej wartości energetycznej będziesz mieć piękną sylwetkę i zapomnisz o liczeniu kalorii, węglowodanów, tłuszczów itp.avocado-829092_1920

  1. Obniżenie złego cholesterolu.

Wiele badań potwierdza, że tzw. zły cholesterol, czyli jego odmiana LDL, o niskiej gęstości, stanowi wspólny mianownik wielu chorób przewlekłych. Najwięcej tego cholesterolu występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego – mięsie, mleku, jajach, serach, tłuszczach. Produkty, które poprawiają jego stężenia w naszym organizmie to błonnik (obecny jedynie w nisko przetworzonych produktach roślinnych) i kwasy tłuszczowe omega-3, znajdujące się np. w siemieniu lnianym, nasionach konopi, soi i orzechach włoskich. Osoby, które opierają swoją dietę na pełnowartościowych produktach roślinnych praktycznie nie mają problemu z właściwym poziomem cholesterolu i związanymi z tym chorobami układu krążenia.

  1. Lepsza wydajność organizmu/energia do działania

Odżywiając się produktami roślinnymi o wysokiej gęstości odżywczej, pełnymi witamin, fitozwiązków, mikro- i makroelementów dostarczamy swojemu organizmowi wysokooktanowego paliwa. Dzięki temu organizm szybciej się regeneruje i ma więcej energii. Nie obciążamy go także trudnymi do strawienia i przetworzenia produktami, do których należą mięso i tłuszcze. Wielu sportowców odżywia się w ten sposób i może się pochwalić znakomitymi wynikami, należą do nich chociażby tenisiści Serena Williams i Novak Djokovic, ultramaratończyk Scott Jurek, kulturysta Jim Morris czy sprinter olimpijski Carl Lewis, którego wyniki poszybowały w górę, właśnie po przejściu na dietę roślinną.dish-1209170_1920

  1. Uroda

Bazując na nisko przetworzonych, pełnowartościowych daniach roślinnych dostarczasz swojemu ciału najlepszych możliwych składników. Rośliny są bogate w antyoksydanty, które neutralizują działanie wolnych rodników, powodujących procesy chorobotwórcze oraz odpowiadające za oznaki starzenia. Jest to więc swoista kuracja odmładzająca! Dodatkowo różne rodzaje błonnika zawarte w pokarmach roślinnych wymiatają z twojego układu pokarmowego zalegające resztki, a wiele fitozwiązków ma działanie oczyszczające. Będąc na diecie roślinnej musisz więc się liczyć także ze zdrową i promienną cerą! 😉

  1. Koniec z suplementami!

Dziesiątki reklam w telewizji, radiu i prasie zalecają nam spożycie mnóstwa przeróżnych suplementów na wszelkie (prawdziwe i nie tylko) dolegliwości. Mamy cudowne specyfiki na niestrawność i zgagę, na regenerację wątroby, na metabolizm, na odchudzanie, na witalność, na sen, na poprawę kondycji skóry i włosów…itd. Przechodząc na dietę roślinną nie będziesz potrzebował żadnych z nich, ponieważ w produktach roślinnych jest wszystko czego organizm potrzebuje i odpowiednio przygotowane potrawy, nie powodują żadnych przykrych dolegliwości. Jedynym wyjątkiem, o którym trzeba wspomnieć jest konieczność suplementowania witaminy B12 przez roślinożerców, ponieważ nie występuje ona obecnie w warzywach i owocach (witamina ta jest wytwarzana przez bakterie żyjące w glebie, która to często spożywana jest przez zwierzęta razem z roślinami i stąd jest obecna w ich mięsie, mleku i jajach). Poza tym zaleca się uzupełnianie poziomu witaminy D, w zasadzie wszystkim osobom żyjącym w naszej szerokości geograficznej poza sezonem letnim (kiedy zasłaniamy większość naszego ciała i organizm sam nie może syntetyzować tego składnika dzięki działaniu Słońca). I to tyle. Resztę specyfików, możesz wyrzucić do kosza!

fruit-998465_1920

  1. Ekologia

To temat rzeka, ale w tym miejscu tylko zaznaczę, że Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa określiła intensywną hodowlę zwierząt jako „jeden z decydujących czynników powodujących obecnie najbardziej poważne problemy środowiskowe, zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej” i stanowiącą aż 18% emisji gazów cieplarnianych. I trzeba pamiętać, że gazem cieplarnianym jest nie tylko CO2. Jest nim także metan (CH4), który ma potencjał cieplarniany 23 razy większy niż CO2. Metan w większości pochodzi z fermentacji jelitowej bydła, oraz z odchodów hodowanych zwierząt. Do tego dochodzą ogromne ilości wody zużywanej przez hodowle przemysłowe, a także paliw kopalnych. Dla przykładu: jeden stek wołowy, ważący ok. 170 g, wymaga 16 razy więcej energii z paliw kopalnych niż jeden posiłek wegański, zawierający trzy rodzaje warzyw i ryż. Ponadto szacuje się, że około 40% światowych zasobów zboża przeznacza się dla inwentarza żywego, a 85% światowych zasobów bogatej w białko soi służy do wykarmienia bydła i innych zwierząt. Jakby tego było mało do emisji gazów cieplarnianych przyczynia się również wycinanie lasów tropikalnych pod wypas bydła albo uprawę roślin przeznaczonych na paszę dla nich. Dodatkowo wycinka lasów, intensywne nawożenie i uprawa roślin na pasze przyczyniają się do erozji gleby, która po pewnym czasie użytkowania nie nadaje się już do niczego i może powodować klęski żywiołowe (np. lawiny błotne). Nawozy i pestycydy zanieczyszczają glebę i wodę, dostając się również do zasobów wody pitnej. Powiecie, że uprawa roślin spożywanych przez ludzi także może powodować takie skutki – owszem, jeśli jest to rolnictwo konwencjonalne, tzn. intensywne, ale i tak w o wiele mniejszym stopniu niż ma to miejsce w przypadku hodowli roślin na pasze. Jeśli więc ekologia i dbanie o planetę są bliskie Twojemu sercu, przechodząc na dietę roślinną znacząco jej się przysłużysz.

  1. Etyka

To jest przeważnie główny powód, dlaczego większość wegetarian i wegan rezygnuje z mięsa i/lub innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Nie zagłębiając się w ten mroczny temat, powiem tylko, że decydując się na dietę roślinną przestajesz płacić ogromnym firmom za torturowanie zwierząt, którym z całą pewnością jest utrzymywanie ich przy życiu w skrajnie nienaturalnych warunkach, tuczenie w jak najkrótszym czasie i faszerowanie lekami i hormonami, aby potem trafiły one w ładnie opakowanych częściach na półki sklepowe.organic-826921_1280

  1. Ładniejszy wygląd potraw

Dania roślinne skomponowane z przeróżnych kolorowych warzyw, owoców, nasion i zieleniny prezentują się na talerzu o niebo lepiej niż tradycyjny kotlet. A wiadomo nie od dziś, że jemy także oczami. Takie dania – zarówno przygotowywanie ich jak i jedzenie są o wiele radośniejsze!

  1. Różnorodność smaków i pole do popisu.

Decydując się na dietę roślinną, co prawda rezygnujesz dla własnego zdrowia i spokoju z kilku produktów (dosłownie kilku), ale za to otwiera się przed Tobą świat nowych możliwości. Zaczynasz odkrywać nowe warzywa, owoce, strączki, kasze i ryże, a także związane z nimi smaki i zapachy. W miarę nabywania doświadczenia uczysz się je ze sobą zestawiać i tworzyć z nich wyszukane dania. Bogactwo kolorów, smaków, aromatów, kształtów i struktur daje ogromne pole do popisu w Twojej kuchni, a jedyne co Cię ogranicza to Twoja wyobraźnia 😉 Spróbuj a przekonasz się o czym mówię!

Zainteresowanych odsyłam do znakomitej książki Julieane Hever „Dieta roślinna na co dzień” a także „Nowoczesnych zasad odżywiania” T.Colina Campbella.

Smacznego! 🙂

fruit-428057_1280

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top